Av kenthalttunen

-

10 mars, 2018

Vilken slags fågelskådare är du?

Stringare, dippare eller bongare? Är du kanske någon av dem?

Fågelskådare är långt ifrån en homogen grupp. Den upptäckten har docenten och etnologen Susanne Nyblom Skog gjort och sammanställt i boken ”Samlare, jägare och andra fågelskådare”.

I början av mars medverkade hon i Vetenskapsradion där hon intervjuades om sin forskning. Missade du radioprogrammet kan du gå in och lyssna på SR Play Vetenskapsradion i P1.

Det ovanliga med Susannes bok är att den enbart handlar om fågelskådare och inte om fåglar.
– Nä, jag vet inte ett dugg om fåglar. Jag är en typisk samlare och skulle jag börja fågelskåda så skulle jag nog bli en sån som åker överallt och jagar. Det har jag inte tid med, berättar Susanne, som också tror att just samlarintresset är ganska typiskt för fågelskådare.

Susanne är knuten till Institutet för språk och folkminnen vid Uppsala universitet och har sedan 2012 gått igenom berättelser som fågelskådare själva skrivit ned och skickat till henne. Sammanlagt är det 197 personer som bidragit med sina berättelser.
Tillsammans med tävlandet och kunskapssökandet är också det stora naturintresset självklara ledord för gruppen fågelskådare. Men det finns också andra intressen som styr dem. Och det var just det som intresserade Susanne. Hon ville veta varför de valt just den här hobbyn.
– Jag har läst många rena äventyrsberättelser, för många är det en passion och meningen med livet. Ämnet har inga begränsningar, kunskapen tar aldrig slut. För en del är jakten på så många kryss som möjligt det viktigaste, andra vill upptäcka en egen art. Några erkänner att de överdrivit sina upptäckter, så kallade stringare.
– Men det handlar nog inte om att de ljuger avsiktligt, säger Susanne och förklarar att dippare är de som precis missat en fågel och bongare är detsamma som kryssjägare.
Här kan du lyssna på ett längre reportage om fågelskådare

Av Lotta Tideman 

Kommentarer

Det finns inte några kommentarer för detta inlägget ännu.

Skriv en kommentar

Du måste vara inloggad för att kunna kommentera.

sv_SESwedish